Zmiany w przepisach dotyczących cen transferowych

Gdańsk, 19 lutego 2018 roku

Zmiany, wchodzące w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. są wynikiem implementacji dyrektywy ATAD2 mającej zapobiegać unikaniu opodatkowania. Zostały wprowadzone ustawą z dnia 27 października 2017 roku.

Art. 9a ust. 2e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2343 z późn. zm., -dalej u.p.d.o.p.).otrzymał brzmienie:

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do transakcji lub innych zdarzeń objętych decyzją w sprawie uznania prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej pomiędzy podmiotami powiązanymi, w okresie, którego ta decyzja dotyczy.

Zmiana sprowadza się do tego, że do końca roku 2017, podatnicy objęci decyzją w sprawie uznania prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej, mieli obowiązek sporządzenia dokumentacji w ograniczonym zakresie, teraz nie muszą sporządzać jej wcale.

Zmiana dotyczy wyłącznie decyzji wydanych przez Szefa KAS (a przed 1 marca 2017 r., przez ministra finansów). Porozumienia zawarte z administracjami podatkowymi państw innych niż Polska, stanowią element dokumentacji lokalnej.

Dodano art. 9a ust. 3e u.p.d.o.p., w brzmieniu:

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do transakcji lub innych zdarzeń dokonanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową a niewchodzącymi w skład tej grupy podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11.

Wprowadzeniu tego przepisu towarzyszy uchylenie art. 11 ust. 8 pkt 1 u.p.d.o.p.

Do końca 2017 r., spółki tworzące tworzącymi PGK nie sporządzały dokumentacji cen transferowych, ponieważ art. 9a u.p.d.o.p. nakładał obowiązek tworzenia dokumentacji podatkowej na podatników, a w momencie uzyskania statusu podatnika przez PGK, spółki wchodzące w jej skład tracą status osobnych podatników podatku dochodowego.

Zmianie uległa definicja krajowych podmiotów powiązanych,
Art. 11 ust. 4 u.p.d.o.p. otrzymał brzmienie:

Przepisy ust. 1-3a stosuje się odpowiednio, gdy:
1) podmiot krajowy, z wyłączeniem Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
2) ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, z wyłączeniem Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów.

Wprowadzona zmiana ogranicza krąg krajowych podmiotów powiązanych. Zostały z niego wyłączone podmioty, w stosunku do których jedyną przesłanką kwalifikującą do uznania ich powiązane, jest fakt, że udziały (akcje) w nich posiada Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego.

Dodano art. 11 ust. 4b w brzmieniu:

W przypadku gdy na wysokość przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. b-l i lit. m tiret drugie oraz pkt 2-6, oraz przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości wpływ miały powiązania, o których mowa w ust. 1 lub 4, przy szacowaniu wysokości tych przychodów przepisy art. 14 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Zmiana oznacza, że jeżeli ma miejsce umorzenie udziałów (akcji), zmniejszenie ich wartości, wystąpienie wspólnika ze spółki i inne transakcje "kapitałowe"/działania restrukturyzacyjne, albo nastąpiło zbycie nieruchomości lub praw do nieruchomości, pomiędzy podmiotami powiązanymi, przy szacowaniu przychodów, za ich wartość uważa się cenę określoną w umowie. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, znacznie odbiega od wartości rynkowe, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej i wzywa strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określa wartość z uwzględnieniem opinii biegłego. Jeżeli wartość określona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego ponosi podatnik (zbywca).

W dodanym art. 14 ust 6 u.p.d.o.p. wprowadzono możliwość określenia przychodów w przypadku nieodpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych (bez świadczenia usług), gdy zbycie rzeczy lub praw majątkowych następuje na rzecz podmiotu powiązanego w którym podatnik lub podatnik wraz z podmiotami powiązanymi posiada udział w wysokości co najmniej 95%.

Zmianie uległ art. 11 ust 9 u.p.d.o.p., czyli przepis określający zakres rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu określania dochodów w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych.

Przepis uległ zmianie redakcyjnej, a zakres rozporządzenia rozszerzono o art. 11 ust 9 pkt 3 i 4 u.p.d.o.p., czyli:

3) sposób i tryb określania wynagrodzenia z tytułu przeniesienia pomiędzy podmiotami powiązanymi istotnych ekonomicznie funkcji, aktywów lub ryzyk,
4) tryb stosowania metod określonych w ust. 2 i 3 dla określonych rodzajów transakcji

Zmianą istotną dla podmiotów powiązanych jest też wprowadzenie art. 15ca i art. 15e u.p.d.o.p..

Art. 15 ca:

W przypadku gdy koszty finansowania dłużnego w rozumieniu art. 15c ust. 12 przekraczają wartość finansowania, jaką podatnik mógłby uzyskać, gdyby takie finansowanie udzielone zostało podatnikowi przez podmioty niepowiązane z podatnikiem (rynkowa zdolność kredytowa podatnika), organ podatkowy może określić dochód podatnika w wysokości większej lub stratę w wysokości mniejszej, niż zadeklarowana przez podatnika. Przepisy art. 11 stosuje się odpowiednio, z tym że przy ustalaniu rynkowej zdolności kredytowej podatnika nie bierze się pod uwagę zabezpieczeń udzielonych podatnikowi przez podmioty powiązane ani zdolności kredytowej wynikającej z istnienia powiązań, o których mowa w tym przepisie.

Jest to więc przepis nakazujący zwrócić uwagę na zdolność kredytową pożyczkobiorcy, który zadłuża się u podmiotu powiązanego.

Art. 15e limituje koszty uzyskania przychodów związanych z umowami o usługi niematerialne oraz związanych z korzystaniem z wartości niematerialnych i prawnych. Podatnicy są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty (określone w art. 15e ust1) poniesione bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych, w części, w jakiej koszty te łącznie w roku podatkowym przekraczają 5% nadwyżki sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszonych o przychody z tytułu odsetek, nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych i odsetek. Limit ten jest wiążący w odniesieniu do kwoty przekraczającej w roku podatkowym łącznie 3 000 000 zł.

« »